עדכונים חשובים לתהליך הגשת תביעה לדמי אבטלה לאור משבר הקורונה
להלן ההנחיות המפורטות אשר יש להקפיד למלאן לצורך קבלת דמי אבטלה לעובד שהוצא לחל"ת כפוי ביוזמת המעסיק, או פוטר מהעבודה, בעקבות משבר הקורונה:
רישום באתר לשכת שירות התעסוקה (לשכת התעסוקה)
העובד חייב להירשם באתר לשכת התעסוקה באופן מקוון או בטופס שפרסמה לשכת התעסוקה. חשוב לציין כי על פי אתר לשכת התעסוקה, כל מי שיירשם באתר לשכת התעסוקה לפי ההוראות הרשומות באתר עד ליום 7.4.2020 עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה תיחשב מיום 15.3.2020 או מהתאריך שבו הופסקה עבודתו, לפי המאוחר מביניהם.
ללא רישום באתר לשכת התעסוקה, העובד אינו נחשב מובטל שדורש עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי, ולכן אינו זכאי לדמי אבטלה. המוסד לביטוח לאומי רשאי לשלם דמי אבטלה למובטל רק לאחר קבלת האישור משירות התעסוקה.
לכניסה לאתר לשכת התעסוקה לחצו כאן
הגשת תביעה לדמי אבטלה – בדרך מקוונת בלבד ללא טפסים
1. המעסיק משדר דוחות 100 ישירות מתוכנת השכר למוסד לביטוח לאומי.
מעסיקים שמוציאים לחל"ת כפוי מעל 500 עובדים, מתבקשים לפנות לביטוח הלאומי באמצעות המייל לתיאום הגשת התביעות של כל העובדים באופן מרוכז (masikim@nioi.gov.il). מעסיקים עם מספר עובדים נמוך יותר ימתינו להוראות בהמשך.
2. המעסיק בודק שהשידור נקלט.
ככל שיש תקלות בשידור טופס 100 יש להתקשר לאחד מהמוקדים הטלפונים הבאים:
02-6709970, 02-6709983, 02-6709814, 02-6709517.
לאחר תיקון התקלה המעסיק בודק שהשידור נקלט.
ככל שהמעסיק שידר בהצלחה את טופס 100, אין צורך להפיק מתוכנת השכר את טופס 1514 (אישור המעסיק על המשכורות ועל היציאה לחל"ת או הפיטורים).
3. כיומיים לאחר שטופס 100 שודר בהצלחה, העובד מגיש תביעה לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי בצורה מקוונת. לתביעה זו אין צורך להוסיף את אישור המעסיק כי הביטוח הלאומי יודע לקשר בין התביעה הזאת לבין טופס 100 שהמעסיק שידר.
*ללא הגשת תביעה לדמי אבטלה, המוסד לא ביטוח לאומי לא ישלם דמי אבטלה.*
להגשת תביעה מקוונת לדמי אבטלה לחצו כאן
כאשר יש תקלה בשידור טופס 100 או כאשר עובד אינו מגיש תביעה בדרך מקוונת
- חשוב לציין כי בכל סטייה מהדרך המקוונת שלעיל – תשלום דמי האבטלה עלול להתעכב כי הפעולות מתבצעות ידנית.
- חשוב לציין עוד כי החל מיום חמישי, 19.3.2020, לא תתקיים קבלת קהל בסניפי הביטוח הלאומי ברחבי הארץ.
- הביטוח הלאומי נותן שירות בכל הערוצים: באתר האינטרנט, האתר האישי, בפייסבוק, בטלגרם ובמוקד הטלפוני 6050*.
תקלה בשידור טופס 100
4.מעסיק שלא הצליח לשדר טופסי 100 בהצלחה למוסד לביטוח לאומי גם לאחר קבלת הסיוע במוקדים הטלפוניים, מוסר לעובד טופס 1514.
5. העובד מגיש את התביעה לדמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי בדרך מקוונת. בסיום הקלדת פרטי העובד וכל הפרטים הדרושים לתביעה, העובד יכול לצרף מסמכים ששייכים לתביעה. העובד מצרף את טופס 1514 שקיבל מהמעסיק.
6. אם העובד כבר הגיש תביעה מקוונת לדמי אבטלה באתר המוסד לביטוח לאומי, הוא יעביר את טופס 1514 בקישור אחר מאשר הקישור שבו הגיש את התביעה – קישור לשליחת מסמכים בלבד. המוסד לביטוח לאומי יקשר בין התביעה לבין הטופס שהוגש בנפרד. אין צורך להגיש שוב תביעה לדמי אבטלה.
7. אין להגיש טופס 1514 בלי שהוגשה תביעה לדמי אבטלה בדרך מקוונת.
עובד שלא מגיש תביעה בדרך מקוונת אך שודר טופס 100 בהצלחה
8. הגשת תביעה ידנית נעשית בטופס 1500 שניתן להורדה באתר הביטוח הלאומי או מתוכנת השכר של המעסיק.
את הטופס אפשר לשים בתיבת השירות של סניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים, או לשלוח למספר הפקס של מחלקת המילואים בסניף הקרוב למקום המגורים (לפי המידע באתר הביטוח הלאומי), או דרך אתר הביטוח הלאומי.
עובד שלא מגיש תביעה בדרך מקוונת ולא שודר טופס 100 (רק במקרים חריגים מאד)
9. העובד מקבל מהמעסיק טופס 1514/1500 (תביעה לדמי אבטלה יחד עם אישור המעסיק), או מקבל מהמעסיק טופס 1514 וממלא טופס 1500 שהוריד מאתר הביטוח הלאומי ומגיש למוסד לביטוח לאומי.
אנו נמשיך לעדכן ככל שיידרש.
מבזק זה נועד למסירת מידע בלבד ואין לראות בתכנו יעוץ או חוות-דעת.